Barriere Fair

9 september 2017 - Chase, Canada

Zo'n 40 kilometer van Chase ligt het kleine dorpje Barriere, en hier vond een soortgelijke fair als in Armstrong plaats, maar dan vele malen kleiner. De rodeo is hier gratis en overdag, in tegenstelling tot Armstrong waar je 12 dollar betaalde en het een avondvullend programma was.

Uli en ik waren er de eerste dag en maakte de opening mee, een speech van een uur, gevolgd door het Amerikaanse en Canadese volkslied en afgesloten met speciaal gebed voor de rodeo. Volgens Uli wordt voor élke openbare sportwedstrijd het Amerikaanse en Canadese volkslied gezongen. Het Amerikaanse omdat er vaak Amerikaanse sporters meedoen, en als vorm van gastvrijheid.

Vervolgens was het de beurt aan een groep van cowgirls die met vlaggen van de sponsors op muziek rondreden, uiteraard waren ook de Canadese en Amerikaanse vlag van de partij.

Het eerste echte rodeo-onderdeel was het zogenoemde bronc riding, waarbij cowboys proberen te blijven zitten op een bokkend paard. Vroeger noodzakelijk om paarden in te rijden, nu vooral spectaculair. Paarden die hiervoor gebruikt worden zijn speciaal gefokt om te bokken en kunnen rond de tienduizend euro waard zijn. Er wordt geloot wie welk paard krijgt, en iedereen hoopt op het paard dat het meeste en hoogste bokt. Punten krijg je namelijk niet voor hoelang je blijft zitten, maar hoe goed je zit, vijftig punten maximaal. Ook het paard krijgt punten tussen nul en vijftig. Bij elkaar opgeteld is dat het eindcijfer voor de cowboy. In de ring zijn ook twee bullcatchers aanwezig, één van de twee vangt de cowboy op en de ander leidt het paard de ring uit. Paarden zijn atletischer dan koeien, en daarom moeilijker en gevaarlijker, er waren slechts vier mannen die aan dit onderdeel mee deden.

Hierop volgde het vangen van kalfjes, een van de onderdelen waar dierenwelzijn op een vrij laag pitje staat. Kalf en cowboy gaan tegelijk van start, waarna de cowboy het kalf vangt met een lasso, afstapt en de poten van het kalf aan elkaar bindt, vervolgens moet het kalf zes seconden blijven liggen voordat hij losgemaakt wordt en door de bullcatchers de ring uit gejaagd wordt. Dit onderdeel had ook een aantal junioren, die er geen van allen in slaagden om het kalf te vangen.

Jonge cowboys waren daarna weer aan de beurt, ditmaal voor bronc riding op koeien. Volwassenen doen dit op stieren, maar die zijn vele malen gevaarlijker. De jongens, allen 15 jaar oud, droegen een bodyprotector, helm met rechtsbescherming en een bitje die we van hockey en boksen kennen. De koe krijgt een touw om de buik waar de jongens hun hand doorheen steken, vallen ze eraf dan trekken ze het touw los. De laatste jongen liet helaas zien hoe gevaarlijk de sport is, zijn koe gooide hem tegen een hek aan waarna hij zijn hand niet los kreeg, en enkele meters mee werd gesleurd door de koe voordat hij bewusteloos op de grond viel. Ook de bull catchers kregen ervan langs, de koe viel hun paarden aan toen ze haar wilden vangen en afvoeren. Voor de jongen werd de ambulance gebeld.

Opvallend was hoe snel alles weer verder ging, de ring werd gesleept en de tonnen voor de barrelrace werden klaargezet. Dit onderdeel, waar uitsluitend vrouwen aan meedoen, gaat om snelheid. Paard en ruiter moeten zo snel mogelijk een slalom parcours afleggen, goede tijden zitten rond de 15 seconden, al hebben wij die niet meegemaakt. De beste ruiters zaten in Armstrong, waar meer geld en meer publiek is.

Al met al was het spectaculair om mee te maken, al heeft het geheel veel weg van een romeins spektakel met gladiatoren en dieren. Hoe leuk de laatstgenoemde het allemaal vinden is moeilijk te zeggen, de kalfjes zullen het niet leuk vinden, dat staat vast, maar de paarden en koeien doen dit regelmatig, zijn net als de cowgirls en cowgirls professionals, en staan naast de ring rustig te eten en te slapen. Toch is het niet echt iets voor mij, het is allemaal net te veel op het randje,  of er net over. De mensen die hieraan meedoen zijn volgens mij compleet gestoord, gedreven door geld en de kick. Kort om, het was een eenmalig uitje.

Terwijl ik dit schrijf is het eindelijk gaan regenen, en is het hiermee hopelijk klaar met de zomer, en de bosbranden!

1. Renée:
    10 september 2017
    Werk aan de winkel voor het Dierenbevrijdingsfront, Aleid! En het Friese bloed in jouw aderen is duidelijk aanwezig; blij dat de zomer voorbij is..!! xxvan ons
  2. Guustine:
    14 september 2017
    Wellicht tijd voor nieuwe avonturen...liefs
  3. Liane:
    21 september 2017
    Bull catchers , rodeo ,cowgirls geld en de kick. Wat een ervaring en heerlijk leesvoer :) dank je wel voor je Blog . Dikke lebber van de dutch knollies en ja wij hebben wel regen ..ehm iets te veel natte drek zeg maar