Armstrong fall fair

3 september 2017 - Chase, Canada

Het begin van de herfst wordt in Canada gekenmerkt door zogeheten "fall fairs", markten waar allerlei veedieren geshowt worden, cowboys en cowgirls rodeorijden, foodtrucks je van eten voorzien en kinderen tussendoor in een kermisattractie kunnen. Een grote fair vind elk jaar plaats in Armstrong, zo'n 50 kilometer van Chase. Samen met de man des huizes, Gottfried, ging ik er naartoe. Uli moest helaas thuisblijven in verband met de bosbranden.

De fair was een vrij Amerikaanse aangelegenheid, waar mannen en vrouwen in cowboyhoed en laarzen in de meerderheid waren. In grote hallen werden dieren, netjes op soort gesorteerd, tentoongesteld. Op veel kooien hingen lintjes van dieren die prijzen gewonnen hadden omdat ze zo mooi waren. Prijzen kon je overigens voor van alles en nog wat winnen, van je mooiste koe tot mooiste aardappel, en van mooiste foto tot mooiste hooibaal (geen grapje).

Absoluut hoogtepunt van de dag was de minipaardenrace. Vier kleine pony's die niet boven je knie uitkomen trekken een minihuifkar die niet boven de schouder komt. Op de kar zit een mevrouw of meneer die het hele zootje, zonder rem, in bedwang moet houden. Twee van deze karren racen tegen elkaar in een kleine arena. Gegarandeerd spektakel en volle tribunes.

Ook leuk met dit warme weer is dat Canadezen niet zuinig zijn met ijs, als je een gewoon ijsje met 1 bol besteld, krijg je wat in Nederland ongeveer drie bollen zouden zijn.

De rest van de dag en avond werd helaas gekenmerkt door veel rook, die het uitzicht tijdens de autorit van en naar de fair redelijk beperkte. Ik weet niet hoe het weer in Nederland is, maar hier houd de zomer nog even aan, pas vanaf de tweede week van september wordt het koeler en wordt er meer regen voorspeld. Tot die tijd is het hier 30 graden of meer, en is een korte broek geen overbodige luxe.

(PS: ik ben er nog niet achter hoe ik op reacties kan reageren, maar ik lees alles en vindt het hartstikke leuk dat er zoveel mensen met me 'meereizen'. Dus bij deze, bedankt voor alle lieve reacties!)

1. Renée:
    3 september 2017
    Haha! Rare jongens die Canadezen! Mooiste hooibaal??
  2. Guustine:
    4 september 2017
    Dat je je in kon houden...om ook niet even mee te racen
  3. Chris:
    9 september 2017
    Wat schrijf je heerlijk Aleid, ik moet er echt om lachen, vooral dat verhaal over die mini huifkarren, waar je al niet een wedstrijd mee kan houden, zo te lezen maak je elke dag van alles en nog wat mee, ik kijk uit naar je volgende verhaal, kuskus