Eerste werk en eerste beer

25 augustus 2017 - Chase, Canada

Sinds zondag 20 augustus zit ik bij Uli en Gottfried op een boerderij 16km buiten Chase. Hier zal ik de komende zes weken tegen kost en inwoning werken. De boerderij ligt in het Shuswap gebied, een gebied rond het grote Shuswap meer. Zoals op de foto's te zien is, is het droog en warm in dit gebied en vrijwel elke dag ontstaan er nieuwe bosbranden. Chase zelf was gelukkig nog niet getroffen, en de brand het dichtste bij was ongeveer een uur verderop. Uli vertelde me dat het twee maanden geleden voor het laatst geregend had, en dat het tot kort geleden wel veertig graden kon zijn. Dat was nu gelukkig voorbij, maar de regen liet op zich wachten. Hoe langer droog bleef hoe angstiger men werd voor een eventuele onweersbui, de bliksem zou her en der nieuwe bosbranden kunnen veroorzaken.

De eerste dagen bleef onweer en regen uit en Uli nam me mee om te kajakken op meren in de buurt (in de buurt is hier ongeveer 45 minuten met de auto). De eerste keer gingen we naar Pillar lake, die zijn naam te danken heeft aan een stenen pilaar op de oever. De dag erna gingen we naar Neskonlith lake, een meer in een gebied waar alleen de oorspronkelijke bevolking mag wonen. Het meer staat erom bekend dat er veel wilde dieren zitten. En ja hoor, we waren pas een kwartier bezig toen in het water, zo'n honderd meter bij ons vandaan, een beer zat. Een kleine zwarte beer, een jaarling volgens Uli. Na een halve minuut kreeg hij ons in het oog en verdween tussen de bosjes.

Gisteren kwam dan eindelijk de langverwachtte regen, maar helaas ook het onweer. Binnen korte tijd ontstonden er 19 nieuwe bosbranden in de omgeving, bij het plaatsje Kelowna, zo'n twee uur vanaf Chase moesten duizend mensen hun huizen verlaten. Ook bij Chase ontstond een bosbrand, een kleine gelukkig en aan de andere kant van het meer waardoor wij redelijk veilig zitten. Het is te hopen voor vele bewoners van dit gebied dat er snel meer regen komt, zónder onweer.

1. Gijs:
    25 augustus 2017
    Wouw , eigen huis! Wel avontuurlijk en spannend daar.
  2. Liane:
    26 augustus 2017
    lekker leesvoer , wat is het prachtig daar. En gelijk een Beer gespot :) dat gaat nog veel mooie verhalen geven en foto's thnxs voor je Blog
  3. Renée:
    26 augustus 2017
    Leuk optrekje! Prachtig daar, maar ook spannend met die bosbranden. En wat schrijf je lekker, Aleid! We kijken uit naar nieuwe stukken en foto's, xxpapa en mama
  4. Maressa:
    26 augustus 2017
    Leuk je te kunnen volgen Aleid! Jij vermaakt je wel zo te lezen. Geweldig wat een ervaring.. Geniet er van, liefs
  5. John:
    29 augustus 2017
    Hoi Aleid,
    Van Klaas heb ik gisteren je reislog adres gekregen en van Renée de opdracht om je te redden als het te heet in Canada wordt.(grapje) Ik heb tenslotte niet voor niets mijn BHV diploma met aantekening brandje blussen.
    Donderdag vertrekken Ineke en ik naar Calgary en uiteraard houden we je verslagen met grote belangstelling in de gaten.
    Groetjes John
  6. Guustine:
    29 augustus 2017
    oh...ineens was m'n tekst weg. Opnieuw: Lief nichtje, wat een (h)eerlijke verhalen, als waterrat vond ik vooral je kajak-avontuur geweldig; en wat een overweldigende natuur, he? En je eigen 'landhuisje'... prachtig! Benieuwd naar je werk-ervaringen...Liefs, Guus
  7. Margriet:
    2 september 2017
    De eerste beer!! Leuk hoor Aleid!
  8. John:
    3 september 2017
    Hoi Aleid,
    Wil je de barbecue wat minder hard laten branden.
    Wij bezochten vanmiddag op 2209 hoogte de Sulphur mountain in Banff en het uitzicht wer behoorlijk gehinderd door een mist achtige rook vanuit het westen.
    Gaat het nog wel goed met jullie in het westen van RM.
    Groetjes John en Ineke vanuit Banff.