Thunder Bay

3 december 2017 - Thunder Bay, Canada

Vorige week ben ik vijf dagen in Thunder Bay geweest, een stad aan het grote meer Lake Superior. De stad is een van de oudste steden in Canada en is ontstaan vanwege de bonthandel. Voordat de Europeanen er kwamen gebruikte ook de oorspronkelijke bevolking deze plek al als handelspost. De Europeanen namen dit uiteraard op een niet al te vriendelijke manier over en begonnen met het aanleggen van wegen, treinrails en een grote haven waaruit later de stad ontstond.

Lake Superior is een gigantisch meer, op de meeste plekken lijkt het alsof je over de zee uitkijkt, de overkant is niet te zien. Vanuit Thunder Bay kun je een eiland zien liggen, het lijkt op een grote man die op zijn rug ligt en heet daarom ook “the sleeping giant”.

Op een dag nam de eigenaresse van het hostel me mee naar het Terry Fox monument,vlak buiten de stad. Fox was een atleet die beroemd werd vanwege zijn “marathon of hope”. Zijn plan was om heel Canada door te lopen en geld op te halen voor het onderzoek naar kanker. Zelf had hij botkanker gehad en zijn rechterbeen was geamputeerd. Hij begon in 1980, en het was erg bijzonder hoe hij zonder de media zoals die nu werkt zoveel aandacht en geld wist in te zamelen. Helaas kwam de kanker terug, ditmaal in zijn longen, en hij moest stoppen in Thunder Bay. Kort daarop overleed hij. In totaal had de marathon 24,7 miljoen dollar opgebracht, dat was op dat moment 1 dollar per inwoner van Canada.

Het monument staat op een prachtige plek en geeft je een goed uitzicht over het meer en de stad.

Het is te merken dat hoe verder ik naar het oosten ga, hoe ouder de steden worden. De huizen hebben meer Europese invloeden en je vindt oude gebouwen zoals treinstations die er nog zo uitzien als ze ooit gebouwd zijn.

Na Thunder Bay ga ik met de trein en bus naar Moosonee een noordelijke stad die aan de grote Hudson baai ligt en alleen met de trein te bereiken is. Misschien ga ik daar wel een ijsbeer zien!

1. Chris:
    4 december 2017
    En Aleid, al een ijsbeer gezien? wat zie je er goed uit, hollands welvaren mag ik wel zeggen, lekkere bolle toet, van je moeder heb ik je reisschema gekregen, knap hoor hoe je dat allemaal zo regelt in je uppie. Ga je morgen lekker sinterklaas vieren bij je vriendin? Wij gaan morgen lunchen bij hans zn oudste broer in Eindhoven, zelfs een gedichtje gemaakt zojuist. Ik herinner me nog goed dat toen ik begin jaren 90 in Australie was dat ik ook zo verbaasd was hoe europees (engels) de steden eruit zagen net zoals jij nu in het oosten van Canada, grappig he, maar ook niet zo verwonderlijk gezien de loop van de geschiedenis. Heb het lekker schatje en ik stuur je nog iets leuks met de app. Liefs Chris